Det här med meditation, vad ska det vara bra för egentligen?

Är du också en av alla dem som har provat på att meditera, för att sedan sluta igen? Känn dig ingen ensam. Jag vet inte hur många gånger jag har börjat.

Oftast brukar det resultera i att jag kikar på klockan för att se så att jag inte har missat slutsignalen (har endast hänt någon gång…) eller att tankarna springer iväg och jag går därifrån med känslan av att jag har misslyckats med meditationen för att jag inte har lyckats komma ner i det där berömda meditationstillståndet.

Fördelar med att meditera regelbundet

Yogahusets hemsida går det att fördjupa sig i 7 skäl att meditera.

  • Bättre minne
  • Kreativ kraft på jobbet
  • Skippa stressen
  • Somna och sova gott
  • Hjälper hjärtat
  • Hindrar huvudvärken
  • Minskar depressioner

Men hur kommer jag igång då?

Så, nu när du har läst om alla fördelar med att meditera tänker du kanske att det är dags att ge dig en chans till. Men hur börjar jag?

Jag har faktiskt börjat meditera igen, och den här gången går det mycket bättre. Jag ska berätta varför.

För det första har jag släppt alla krav på prestation. Och tro mig, det är svårt för en sådan som mig!

Jag använder mig av en app som heter ”insight timer”. Det finns att ladda ner gratis på både I-tunes och Google play. Det finns säkert andra appar som fungerar precis lika bra, men denna fungerar för mig.

Jag mediterar på morgonen. Om det är vardag och jag ska iväg till jobbet letar jag upp en meditation på max 10 minuter, om jag däremot är ledig unnar jag mig en något längre meditation, men inte längre än 15 minuter. Anledningen till att jag håller det så kort är att det inte ska bli ytterligare ett måste i mitt liv.

För tillfället mediterar jag till guidade meditationer, i framtiden kanske jag återupptar att sitta i tystnad och stillhet, men kanske inte. Jag har i skrivandets stund mediterat 14 dagar i rad. Men jag har slutat se en överhoppad meditation som ett misslyckande, eller en meditation där kroppen är still men tankarna är långt ut i Universum som ett misslyckande. Det är den inte. All tid du tar att checka in i din kropp är en värdefull stund. Det kan vara allt från ett andetag till en timme.

Känner du dig sugen?

Min förhoppning är att du, efter att ha läst detta inlägg, ska känna dig lite mer sugen på att kanske ge meditationen en (ny) chans.
Jag kan inte berätta vad som kommer vara dina framgångsfaktorer, men mina tips är dessa:

  • Ta det för vad det är.
  • Ta det inte på för stort allvar.
  • Att inte alltid lyckas är också ett resultat.
  • Börja i liten skala, eller tvärtom. Börja stort!

You should sit in meditation for 20 minutes a day, unless you’re too busy.” – Sukhraj S. Dhillon

Josefin Kärling-Elofsson

Postad den 27 juni, 2019josefin
2 Kommentarer
  1. Loviza
    Loviza says:

    Josefin! Åh vad du skriver så himla fina texter! Jag blir inspirerad och motiverad varje gång du har publicerat något! Massa tack och massa kramar! ♥

    Svara
    • Josefin Kärling- Elofsson
      Josefin Kärling- Elofsson says:

      Tack Loviza. Så fint skrivet <3 din kommentar går rätt in i mitt hjärta. tack tack tack!

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.