Mindfulness

”Mindfulness är att vara medvetet närvarande i nuet, utan att värdera eller döma det vi upplever. Mindfulness handlar om att se det som är. Mindfulness ersätter förnekande och förvrängning med klarheten hos acceptans, vilket leder till visdom och bättre val”
// Jon Katat-Zinn

Men vad är Mindfulness?

Ja det har jag funderat på många gånger, var? när? och hur? Skall jag använda mig av detta? Jag har både läst och lyssnat för att bilda mig min egna uppfattning. Under alla år som förskollärare har jag haft det framför näsan så gott som dagligen, det är när barn pysslar, deras överläpp kröks och putar ut på ett väldigt speciellt sätt, samt att deras andning blir helt annorlunda, djup och nästan lite väsande. Har alltid varit lite förundrad över deras koncentration på det dom gör. Jag har blivit lugn av deras fullkomliga bortkopplande av omvärlden under dessa tillfällen, så Mindfulness kan smitta. Barn som är koncentrerade på en sak som fångar deras kreativitet håller på med Mindfulness för fullt.

Att må bättre

För att må bättre och få tillbaka glädjen är det viktigt att ta tillbaka förmågan att njuta av stunden och inte rusa vidare till nästa sak och göra flera saker samtidigt. Idag används Mindfulnessbaserad terapi för att behandla en rad sjukdomstillstånd och besvär som tex ångest, stress och utbrändhet. Mindfulness kan förhindra att vi blir sjuka och olyckliga. Att försöka att ta tillbaka sin barnsliga syn på livet, där mycket var fantastiskt och förunderligt, kan vara en början

Mindfulness för både öga och mun

Göra Mindfulness

Jag har under en tid försökt lära mig Mindfulness, ibland går det bra och ibland mindre bra. För att förstå och även kunna ”göra” Mindfulness så måste jag ta ett steg i taget. Så min början kommer att vara fokus på att vara närvarande i det jag gör. Tex när jag dricker kaffe, äter en god kaka eller ett gott bubbel, ja då skall jag stanna upp och verkligen känna hur allt känns. För det är ju så lätt att falla in i andra tankar, som tex sover aldrig Paolo Roberto? Har jag några rena strumpor i lådan? Undra vart mina gamla glasögon från ettan tagit vägen? Ja det finns ju massor av saker som slinker emellan när de rena tankarna och fokus skall vara i fokus. Så hur skall min spretiga och uppfinningsrika hjärna fixa Mindfulness??

Grunder

• vara närvarande i stunden
• Rikta din uppmärksamhet och din andning på känslor eller mot kroppen
• Acceptera dina tankar och känslor utan att värdera eller döma dem.

Dessa punkter skall jag öva på för att bli riktigt bra!! Jag kommer inte att sitta med benen i kors för då bli mitt fokus på att amputera lemmar, utan sitta eller ligga skönt blir min grej. Det lilla jag har gjort har hjälpt mig i min vardag, att kunna lugna sig och att inte känna att stressen tar över, är en väldigt skön känsla. Därför tycker jag Mindfulness är väldigt spännande och vill se hur långt den kan bära mig. Att vara närvarande och medveten om min verklighet, som den faktiskt är, utan att lägga till en släng av fantasi och hopkokade saker, utan bara plana ut tankarna och vila i dom. Det låter så fantastiskt att bara koppla av sina tankar och bara vara här och nu. Det som är bra med Mindfulness är att vi kan göra den överallt, bussen, jobbet, tandläkaren eller på flyget.

Det gäller att hitta sin sak som gör att man hittar sin ro, där man kan kan få sin medvetna andning. Där och då hittar man sin visdom. Eller som en kompis sa till mig ”Ååå nu fattar jag!! Så om jag gillar att titta på tvättmaskinen när den tvättar och jag kommer till ro, då är det Mindfulness för mig”
Busenkelt eller hur!!

Livet skall bubbla
Kram Kristin

Kristin Hylén

Postad den 29 november, 2019Kristin_Hylén
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.