Ge dig själv…

Kan du ge dig själv? Eller värdesätter du andra före dig själv? Det här inlägget har inget med trumman att göra, förutom att den föddes ur en kommentar som inspirerade. ”Alla kan faktiskt inte trumma…”

”Alla kan inte trumma…”

Jo, jag hävdar att alla kan. Alla kan göra allt de vill, egentligen. Ibland händer det dock att vi sätter upp mentala hinder i vår väg och avstår. Jo, det är faktiskt så – vi avstår. Det här gäller inte bara trumman, det gäller många saker i livet. Det är här min kära kollega Rebecka är duktig på inspirera till att se och övervinna mentala hinder. Hon meckar om i mina tankebanor med jämna mellanrum, så jag vet.

Du kan också ha praktiska hinder t ex att du inte har tillgång till en trumma, men det går att kringgå, även om lösningen inte kan ersätta den vibrationen du skapar tillsammans med en trumma. Lösningen heter youtube. Där finna trumningar gratis att lyssnat till, bland annat några av mina trumningar. Det finns naturligtvis också CDn att köpa och lyssna till. Det finns många som valt att dela sin vibration genom att spela in åt de som inte äger en trumma.

Så har vi kategorin som helt ärligt utbrister ”jag vill inte trumma, jag gillar den inte”. Jo, de finns och jag har mött dem flera gånger under mina yrkesverksamma år. De får tycka och känna så. Det är OK. Ärlighet är bra och det är alltid bättre för alla parter att man ärligt avstår än att man pinar sig igenom en trumning.

Så här nedan har jag sammanfattat några tips för att sänka din stress utan trumma. När jag har coachingsessioner med människor som beskriver tiden som ett hinder är de här små knepen guld värda. Och, nu i Covid-19 tiden som är behöver vi all självhjälp vi kan få. Nu kommer dessutom härliga påskdagar då vi kan njuta av oss själva, för oss själva.

Påskpynt i mitt kök. Jag gillar dekorationsfat. De får mig att stanna upp i vardagen.

Tekoppsmetoden

Det tycks mer accepterat att ta en ’fika’ än att ta en paus för micromeditation. Alltså behöver du rekvisita – en kopp. Vad du fyller koppen med, om du fyller den alls, spelar ingen roll. Håll i koppen och ta en stilla stund. Titta gärna ner i koppen så att du fokuserat skapar ett tillstånd av stillhet. Beundra koppen, sugs ner i den. Känn dig fånig, men det fungerar.

Om du väljer att göra som jag får du desstutom njuta 3 gånger. Helt underbart enkelt. Jag skördar nämligen allt mitt te själv när jag är ute och går. Njutning nummer ett. Örterna doftar ljuvligt när de hänger på tork på gamla brödpinnen i taket. Njutning nummer två. Teet smakar och doftar ljuvligt och jag vet att det är helt naturligt utan tillsatser när jag dricker det. Njutning nummer tre.

En tekanna med örter som så gott som alltid står på min köksbänk i väntan på… mig eller gästerna.

3×3 andetag

Du kan andas var som helst och när som helst. Helt gratis. Helt utan förberedelse.

I bilen. I sängen. I duschen. I köket. Du väljer både plats och tidpunkt. Andningen skapar inte bara en paus i ditt medvetande då du väljer att medvetet andas djupare och långsammare, samtidigt som du lyssnar till din kropp och känner in dig själv.

Stå med fötterna i axelbredd. Sträck på dig (som om någon drar i ett snöre fäst i hjässan) och skjut axlarna bakåt så att du öppnar upp bröstkorgen. Ta ett djupt andetag, sakta. Andas ut, sakta. Försök att balansera andningen så att dina andetag in är lika långa som andetagen ut. Repetera. Och repetera igen.

Eller så kan du sitta. Sitt med samma uppsträckta känsla och skjut axlarna bakåt. Sätt fötterna i golvet och håll axelbredd även här. Sitt tungt med rumpan i stolen. Ta et djupt andetag, sakta. Andas ut, sakta. Försök att balansera andningen så att dina andetag in är lika långa som andetagen ut. Repetera. Och repetera igen.

Minst 5 gånger om dagen borde vi göra det här. Det inte bara lugnar, det syresätter ditt system så att du får klarare tankar och eftersom du sträcker på dig så öppnar du upp för mer gynnsamma förhållanden för allt som behöver cirkulera i din kropp (vätskor och energi).  Med tiden märker du att du faktiskt inte säckar ihop mellan gångerna längre, utan att du får en bättre hållning under hela dagen. Win – win.

Kramar

Kramar är också gratis, men nu i Covid-19 tiden rekommenderas vi social distansiering, så att krama någon annan kan bli lite trixigt om man lever själv.

Vad kan du mer krama? Jag kramar hundarna och katten. Det händer att jag kramar hönsen. Om du inte har djur, så kan du alltid omfamna dig själv. Naturligtvis ersätter inte det här fysisk närhet som vi ändå behöver få, men det lurar faktiskt dig både mentalt och känslomässigt för stunden och de sekunderna av välmående är viktiga. Kroppen är fantastisk och hinner utsöndra glada hormoner som gör dig gott.

Några rejäla famntag om dagen kan du ge dig själv. Du kommer att känna dig dum i början, men det är bra. För du kommer förmodligen att LE vilket i sin tur leder till att ännu mer glada hormoner frigörs. Att le och skratta är också gratis.

Så även om vi inte får gå nära när vi rör oss ute på promenad eller i mataffären, så kan vi ge bort ett leende och få ett leende tillbaka. Det värmer gott i hjärtat.

Dagdröm

Ge dig själv tid att dagdrömma. Res i tanken och dröm om framtiden. Se vart du reser eller vad du bygger. Jag stannar upp några gånger varje dag och tittar ut över min gård, eller på kaoset i ateljén som är under renovering. Jag ser hur rummet ser ut när det är klart. Hur mina adepter här bygger en trumma eller en skallra. Jag ser dansande människor i Stallet som omvandlats till festlokal och jag hör skratten från de människor som sitter kring eldplatsen och lagar mat över öppen eld.

Att drömma kostar inget, men däremot så stimulerar det ditt sinne till att jobba mer kreativt och du kommer att se lösningar och möjligheter du inte hade en aning om fanns.

Jag i behandlingsrummet i Stallet. Dagdrömmandes.

Med de här tipsen vill jag önska dig en glad påsk. Jag laddar för en resa till Linköping till Bybuteos lokaler 15-16 april, där min trumma återigen får skapa en härlig vibration till andra.

Glad påsk
Mira

Mira Mård

Postad den 9 april, 2020Mira Mård
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.