"Jag spenderar tid med positivt energifyllda människor."

30 mars, 2019

terapeutiskt skrivande – skriv dig till fri

Jag har hela mitt liv älskat att skriva. När jag var liten ville jag bli författare. Jag hittade på historier och personer, sanna händelser och påhittade äventyr. Med åren övergick skrivandet till dagboksform. Känslor, tankar och hemlisar. Jag täckte bok efter bok med texter och jag mådde alltid bra efteråt. Dagböcker blev till drömböcker, och jag gillade även att skriva olika typer av listor. Bucket-lists, do-to-lists, drömmar, mål, saker jag gillar, saker jag inte gillar, osv. (En psykolog satte till och med list-stopp för mig under en period då hon ansåg att jag blivit manisk i mitt list-skrivande, hehe.)

 

”Skrivterapi, eller Expressive writing, har testats på personer med en mängd olika sjukdomstillstånd, både fysiska och psykiska. En teori om varför skrivterapi kan påverka en sak som sårläkning är att det stärker immunförsvaret genom att minska stressnivåerna.” – källa

 

Nu i vuxen ålder har jag verkligen förstått innebörden i skrivandet. Kraften som finns i att få ner tankar till ord. Det som i huvudet är virvlande, osammanhängande och förvirrande blir plötsligt mycket lättare att tyda. Det är som en spegel av mitt inre. Som en bro som för samman mitt ljus med mitt mörker. Förankrar min kropp med mitt psyke, drömmar med verkligheten, och omedvetet med medvetet. Det får sår att övergå till läkning.

Forskning visar att det har en enormt läkande kraft, speciellt om du skriver för hand. Det är nämligen så att hjärnan gillar när saker blir konkreta. Svart på vitt. Så när du skriver en text i dåtid skickar du signaler om att händelsen redan hänt. Därför kan du släppa taget om den och komma ett steg närmare frigörelse. Dessutom är det nyttigt att skriva för hand då det främjar både minne, fokus och inlärningsförmåga!

Att skriva om psykisk ohälsa eller trauman gör att du lättare kan se på situationen och försona dig med ditt förflutna.

Dessutom kan du blotta dig helt, för du vet att ingen annan kan läsa det. 

Det finns många tekniker för att kunna använda skrivande som terapiform. Men vad som är viktigt att tänka på är att om du skriver om psykisk ohälsa, trauman eller sorger kan du bli väldigt ledsen. Känslor kan kommer upp till ytan, så känn efter och sätt stopp om det blir för obehagligt. Vissa upplever att sorg eller ilska kommer upp för att det ska läka ut, medans andra känner att det kan strö mer salt i såren. Så oavsett vem du är och vad du skriver om – avbryt om det känns för mäktigt. Ring en vän eller ta en promenad förr att lätta på tankar. 

 

Mina favoritformer av skrivande i terapeutiskt syfte är: 

Dialogskrivande. Där ställer jag frågor till mig själv och sedan besvarar dem. Jag brukar se det som att jag för en inre dialog med mig själv. Som att jag har en ”god” och en ”ond” liten varelse på mina axlar. Där den ena vill att jag ska kasta mig ut, leva min sanning och våga, medans den andra vill att jag ska stanna kvar i ältande, rädslans mönster och i bekvämlighet. Av detta får jag ofta ut VAR problemet sitter och VAD jag ska göra åt det.

Fritt skrivande. Där finns det utrymme för vad som helst, hur som helst och hur mycket/lite som helst. Fritt skrivande har inget syfte eller mål. Inga ramar eller struktur. Syftet är att skriva så pennan knappt hinner med för att själen talar rakt ut. Det behöver inte ”make sense” utan jag skriver om det som behöver få komma ut. Det är en frigörelse för de ord som inte annars får plats.

Osända brev. Brev som är helt och hållet nakna, där syftet är att få ut varenda känsla och tanke kring en person eller händelse. Det kan handla om ilska, besvikelse, olycklig kärlek eller någon att ”lägga alla korten på bordet” inför. Det kan också vara ett brev till någon som inte längre är vid liv.
När vi beskriver in i minsta detalj från hjärtat hur vi känner, släpper också mycket oro, skam eller skuldkänslor kring personen eller situationen. Det kan upplevas både jobbigt och skönt att vara helt ärlig.

Visualiserat skrivande. Att skriva i nu-form, fast i framtiden. Att fantisera fritt om ett drömliv eller ett stort mål att nå. I visualiserat skrivande handlar det om detaljer! Att beskriva varenda enskild del i framtidshistorien. Använd alla sinnen och få det kännas äkta. Hur känns det i kroppen? Vad ser du omkring dig? Vad hör du? Hur luktar det? Vilka är med dig? Vad har du på dig? OSV.  Här brukar jag riktigt mysa in mig i hur det känns i framtiden. Att visualisera är automatiskt ett första steg att faktiskt dit.

LISTOR! Såklart! Detta-gör-mig-glad-listor, Detta-gör mig-ledsen-listor. Drömmar, mål, inköp, planering, bucketlist osv. Det går att göra listor om allt! Hundar-jag-gillar-listor, blommor-jag-vill-plantera-listor, detta-skulle-jag-göra-om-jag-vågade-listor. Ah, endast fantasin sätter gränser!

Tacksamhetsdagbok/Stoltdagbok. Av en coach fick jag som läxa att skriva tre saker jag var tacksam eller stolt över varje kväll innan jag la mig. Målet var att jag skulle uppmärksamma allt bra som skett under dagen. Inte fokusera på det jag presterat, utan på allt som jag är stolt och tacksam över med mig själv. Jag har gjort detta regelbundet och är så imponerad över vad det gjort med min självkänsla!!!
Så tips!!! Även om det känns lite ”larvigt”, bara gör det! Alla behöver fylla på självkärlekskontot! Framförallt få en daglig påminnelse om hur GRYMMA vi alla är som individer! ♥

Hur gör du? Hur använder du pennan som terapeut?

Inspiration , , ,
Loviza Adolfsson
Om Loviza Adolfsson

Holistisk Hälsocoach och Reikihealer 🌻 Jag tror på helheten och att alla människor kan nå sin fulla potential för att leva helhjärtat. Jag jobbar med holistiska samtal, coachande frågor och fysiska reiki-behandlingar för att just du ska nå dina mål. - Om allt var möjligt, vem skulle du vara då?

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kundkorg